Femton år i rad har svensk julhandel slagit rekord. I år (detta skrevs i dec 2011) förväntas julhandeln öka med en procent och landa på omkring 65,2 miljarder kronor (65 200 000 000), vilket är 600 miljoner mer än förra året. Julhandeln, det vill säga försäljningen under hela december månad, är den försäljningsmässigt viktigaste perioden för de flesta av detaljhandelns branscher, exempelvis färghandeln, möbelhandeln, klädhandeln, sport- och fritidshandeln, skohandeln, leksakshandeln, guldsmedshandeln och dagligvaruhandeln. Våra pengar är viktiga för handeln, men behöver vi verkligen handla mer och mer varje jul?
Vi har slagit rekord femton år i rad. Vi har köpt bakmaskiner, mobiltelefoner, spikmattor, kokböcker, mössor och pokerset. Våra hem är fyllda med fina, spännande och säkert en hel del oanvända prylar som vi köpt och fått i juletid. Ibland suckar vi och kallar våra egna saker för skräp. Det vi borde göra är att kalla dem för Hemskänkt.
Under december månad genomför Hemskänkt en kampanj under namnet En rekordfri jul.
1. Ta något du har hemma
2. Slå in det fint och sätt på En rekordfri jul-etikett
3. Ge bort som julklapp
Genom den här kampanjen hoppas vi att de saker vi redan har ska få nytt värde och att vi tillsammans kan verka för ett år då julhandeln inte behöver slå nytt rekord.
Vill du vara med i En rekordfri jul på facebook hittar du det här.
Här laddar du ner ett ark med fem En rekordfri jul-etiketter.
Design: Sofia Jonsson
Vilken strålande idé att göra ett koncept av det!
[...] Ge bort något du har hemma. Läs mer om kampanjen ”En rekordfri jul”. [...]